Ponowne wykorzystywanie
PONOWNE WYKORZYSTYWANIE
Zgodnie z ustawą z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 352) każdy ma prawo do złożenia wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
Ponadto każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- udostępnionych w systemie teleinformatycznym
- przekazanych na wniosek o ponowne wykorzystywanie.
Rządowe Centrum Legislacji jako organ władzy publicznej udostępniania informacje jawne o swojej działalności w Biuletynie Informacji Publicznej. Natomiast rządowe projekty aktów prawnych oraz dokumenty z nimi powiązane udostępniane są na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
WNIOSEK O PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
Szczegółowe informacje dotyczące zawartości wniosku zawarte są w ustawie z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Wniosek można przesłać:
- pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@rcl.gov.pl
- za pośrednictwem ePUAP (/RCL/SkrytkaESP)
- pocztą na adres:
Rządowe Centrum Legislacji
ul. Krucza 36 / Wspólna 6,
00-522 Warszawa,
Wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego rozpatruje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli rozpatrzenie wniosku w tym terminie nie jest możliwe, Wnioskodawca zostanie powiadomiony o przyczynach opóźnienia oraz o nowym terminie, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Rządowe Centrum Legislacji, po rozpatrzeniu wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, może odmówić, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, a w przypadku otrzymania sprzeciwu od Wnioskodawcy, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
WARUNKI PONOWNEGO WYKORZYSTYWANIA INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO DOTYCZĄ:
- obowiązku informowania o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy w przypadku ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego mających cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 666) lub stanowiących bazę danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. poz. 1402, z późn. zm.)
- obowiązku każdorazowego informowania o źródle pozyskanych danych oraz czasie wytworzenia żądanego zbioru przez podmiot zobowiązany,
- obowiązku informowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej,
- Rządowe Centrum Legislacji nie ponosi odpowiedzialności za:
- rezultaty przetworzenia udostępnionych lub przekazanych informacji sektora publicznego,
- dalsze udostępnianie lub przekazywanie przetworzonych informacji sektora publicznego przez podmioty ponownie je wykorzystujące.
Informacje sektora publicznego są udostępniane w celu ich ponownego wykorzystywania bezpłatnie. Rządowe Centrum Legislacji zastrzega sobie prawo do nałożenia opłaty za ich udostępnienie jeżeli przygotowanie informacji w sposób wskazany we wniosku wymaga poniesienia dodatkowych kosztów. Ww. opłata będzie wyliczana indywidualnie dla każdego wniosku.
ŚRODKI PRAWNE
- w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty zawierającej warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie Wnioskodawca może złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego
- od decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, Wnioskodawca może – za pośrednictwem Rządowego Centrum Legislacji – wnieść odwołanie do Prezesa Rady Ministrów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
- w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji wydanej w następstwie rozpatrzenia odwołania, Wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia – za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów – skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.